Forum EPLL-SPOTTERS Strona Główna EPLL-SPOTTERS
EPLL-SPOTTERS
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

10 lat Eurolot nad polskim niebem.

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum EPLL-SPOTTERS Strona Główna -> Sprzęt latający - lotnictwo cywilne...
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kaczorm




Dołączył: 10 Lut 2007
Posty: 199
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź-Janów

PostWysłany: Pią 19:47, 06 Lip 2007    Temat postu: 10 lat Eurolot nad polskim niebem.

W tym roku Eurolot, czyli pierwsze regionalne linie lotnicze, obchodzą swoje 10 urodziny. Mimo iż większość bywalców polskich lotnisk, przyzwyczaiła się do widoku turbośmigłowch ATR-ów z charakterystycznym czerwonym "e", mało kto pamięta początki firmy.

Krótka historia.
W 1996r. w PLL Lot powstał pomysł utworzenia wzorem zachodnich linii własnego przewoźnika regionalnego. Przyczyną zainteresowania zarządu wdrożeniem tego rozwiązania nie była tylko chęć kopiowania Lufthansy czy BA, tylko finanse.
Pod koniec lat 80. i na początku 90. większość połączeń krajowych była obsługiwana przez an'y-24 i Jaki-40. Przemiany polityczne w 1989 pozwoliły Lotowi na zmianę rosyjskich samolotów na francusko-włoskie ATR-y.
Postkomunistyczna linia musiała oszczędzać finanse i zamykać nierentowne połączenia. Prym w tej dziedzinie wiodły trasy krajowe. Powołany do życia 17 grudnia EuroLot miał za zadanie odbudowanie mocno uszczuplonej siatki połączeń krajowych. Pierwszy rejs linii odbył się
2 lipca 1997 na trasie z Warszawy do Szczecina. Był wykonany przez ATR-a 72 o rejestracji: SP-LFB. Był w malowaniu Lotu, jedyna różnica między nim a np. Boeingiem 767 w malowaniu było "e" pod oknem pilota.
Ponieważ wykorzystywane ATR-y 72 były za duże na niektóre dystanse firma zakupiła samoloty tej samej firmy tylko z numerem 42-300. Był on starszy, jednak mniejszy. W oczekiwniu na 42-300, 12 marca 1998 EuroLot podpisał kontrakt na 19-miejscowe BAe Jeatstreamy 31. Początkowo latały z Wa-wy do Szecina, a później do Gdańska.
Dokładnie rok po rozpoczęciu działalności operacyjnej przyleciał pierwszy ATR 42 w pełnym malowaniu firmy (rejestracja: SP-EEA).
Eurolot obecnie wykonuje ok. 77 lotów dziennie, a jego samoloty przeciętnie spędzają w powietrzu 78 i pół godz. Oznacza to, że średnio co 19 min. w powietrze wzbija się ATR w charakterystycznym biało-czerwonym malowaniu. W 2003r. EuroLot operował z lotnisk: Warszawa, Łódź, Katowice, Wrocław, Poznań, Kraków, Rzeszów, Bydgoszcz, Szczecin i Gdańsk.


Oznaczenie IATA:K2
Oznaczenie ICAO:ELO
Callsign:Eurolot
Adres korespondencyjny:ul.17 stycznia 39, 00-906 Wa-wa
WWW:www.eurolot.com.pl
Flota:ATR 72 (8 egz.); ATR 42(6 egz.)
Pracownicy:ogółem:313; latający:245
Obsługiwane lotniska:kraj:9; zagranica:11
Przewiezieni pasażerowie (2006):955400



No i to na tyle mojej pracy. Źródłem była gazeta "Lotnictwo", dziś ją otrzymałem.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum EPLL-SPOTTERS Strona Główna -> Sprzęt latający - lotnictwo cywilne... Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin